Håndbokbinderfaget (HBB03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- binde bøker for hånd med skinn og andre bokbindermaterialer
- gjøre rede for bøkenes oppbygning og ulike bruksområder, velge innbinding ut fra ønsket behov og uttrykk og presentere ideene for kunder
- finne fiberretningen i papir og bruke den riktig i innbindingen
- vurdere og bruke ulike materialtyper og klebestoffer ut fra det produktet som skal lages
- anvende og vedlikeholde maskiner, utstyr og verktøy for håndbokbinding og ut fra gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- utforske, skissere og plassere dekor og typografi til utvendig preg og forgylling med og uten digitale verktøy
- prege og forgylle med presse og for hånd
- lage tilpassede esker, kassetter og mapper ut fra ulike bruksområder og kundens bestilling
- utarbeide og bruke produksjonsordrer, førsteeksemplarer og maler som referanse under produksjonen
- planlegge en serieproduksjon og binde inn små opplag
- beregne og presentere kostnader for valgte materialer, innbindingsteknikker og tidsforbruk
- anvende og tilpasse ulike kommunikasjonsformer rettet mot kunder, kolleger og andre samarbeidspartnere
- vurdere og utføre reparasjoner, restaureringer og ombindinger av gamle og nye bøker
- gjøre rede for bokens betydning i et historisk perspektiv og forklare håndbokbinderens rolle i denne sammenheng
- gjøre rede for hvordan ulike materialer, teknikker og verktøy påvirker holdbarheten og miljøet, og anvende denne kunnskapen i eget arbeid
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i håndbokbinderfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i håndbokbinderfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.