Håndbokbinderfaget (HBB03‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i håndbokbinderfaget innebærer å lytte til og gi respons i spontan og forberedt samtale. Det innebærer også å bruke fagspråk i kommunikasjon med andre, reflektere over og drøfte mulige valg og løsninger og å tilpasse kommunikasjonen til mottaker og formål.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i håndbokbinderfaget innebærer å bruke fagspråk til å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer å lage arbeidsbeskrivelser og dokumentere arbeidsprosesser gjennom tekst og visualiseringer. Det handler videre om rettskriving og nøyaktig korrektur ved preging og forgylling av titler på bøker.
Å kunne lese
Å kunne lese i håndbokbinderfaget innebærer å finne og vurdere informasjon i faglitteratur, ulike tekster, arbeidsbeskrivelser, tegninger, bilder, illustrasjoner og ordre- og prosessbeskrivelser. Det innebærer også å sammenligne, tolke informasjon og trekke faglige slutninger ut fra kjent og ukjent fagstoff. Det innebærer også å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne regne
Å kunne regne i håndbokbinderfaget innebærer å hente ut, beskrive og tolke informasjon fra et tallmateriale. Det innebærer også å beregne materialforbruk, balanse, kontraster og avstander mellom de ulike elementene på bøker og esker. Det innebærer også å gjøre økonomiske beregninger i forbindelse med pristilbud.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i håndbokbinderfaget innebærer å bruke digitale ressurser til å innhente informasjon og å kommunisere og presentere eget arbeid. Digitale ferdigheter vil videre si å vurdere, bearbeide og sammenstille informasjon, være kildekritisk og vise til kilder. Det handler også om å utvikle etisk bevissthet og vise digital dømmekraft ved å følge regler og normer. Videre handler det om å bruke digitale ressurser for å lage skisser og arbeidstegninger og løse praktiske og håndverksfaglige oppgaver.