Vg2 hudpleie (HUD02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter helsefremmende arbeid
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for hudens og neglens oppbygning og funksjon
- beskrive hårets oppbygning, vekst og funksjon
- gjøre rede for ulike hudtyper og hudtilstander og utføre hudpleie
- beskrive tiltak som forebygger og forbedrer hudforandringer
- gjøre rede for betydningen av god hygiene og gjennomføre tiltak som forebygger sykdom og hindrer smitte
- gjøre rede for sammenhenger mellom livsstil, kosthold, fysisk aktivitet og hudhelse
- observere og dokumentere kontraindikasjoner ved behandling av hud
- gjøre rede for sirkulasjons- og respirasjonssystemets betydning for hudhelsen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i helsefremmende arbeid når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i helsefremmende arbeid. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i helsefremmende arbeid ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i helsefremmende arbeid basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.