Vg2 hudpleie (HUD02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kommunikasjon og samhandling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- kommunisere med og vise toleranse overfor kunder, kolleger og samarbeidspartnere
- utarbeide og presentere behandlingsplaner og veilede kunder ved behandling og salg
- drøfte prinsipper for profesjonell service og utføre slik service i praksis
- bruke digitale ressurser i behandlinger og i kommunikasjon med kunder og samarbeidspartnere
- drøfte betydningen av tverrfaglig samarbeid og reflektere over hva relasjonelle ferdigheter betyr i praksis
- drøfte hva som kan bidra til å styrke eget og andre menneskers selvbilde
- bruke ulike salgsteknikker
- vurdere betydningen av samarbeid og anvende dette i yrkesutøvelsen
- utforske rollen som veileder
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i kommunikasjon og samhandling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kommunikasjon og samhandling. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i kommunikasjon og samhandling ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kommunikasjon og samhandling basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.