Aktivitetslære (IDR01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter aktivitetslære 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjennomføre samarbeid og fair play
- bruke ferdigheter og gjennomføre målrettet trening i et variert utvalg av idretter fra ulike miljøkategorier
- reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur
- bruke ulike ferdigheter i svømming til livberging i vann
- utforske og gjennomføre leker og aktiviteter i ulike miljøkategorier
- gjennomføre målrettet trening av fysiske og koordinative egenskaper
- gjennomføre kortsiktige planer og forstå betydningen av treningsplanlegging
- planlegge og gjennomføre tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer
- bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte
- planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftslivaktiviteter står sentralt
- planlegge og gjennomføre skadeforebyggende trening
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i aktivitetslære 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de bidrar aktivt, yter sitt beste og reflekterer over ulike sider ved trening, aktiviteter og det å være ute på tur. De viser og utvikler også kompetanse i faget gjennom å vise ferdigheter i ulike idretter og aktiviteter, i livberging i vann, i trening og på turer. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget ved å delta i samspill med andre og vise evne til samarbeid.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge opp til undervisning som gir den enkelte elev mulighet til å forbedre og utvikle ferdighetene sine på bakgrunn av eget utgangspunkt. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i aktivitetslære, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle ferdigheter og kunnskap på bakgrunn av tidligere erfaringer og eget utgangspunkt.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter aktivitetslære 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i aktivitetslære 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom ferdigheter og kunnskaper i idretter, lek, aktiviteter, basistrening og friluftsliv. Til grunn for sluttvurderingen må det ligge et bredt utvalg av aktiviteter og oppgaver der eleven må vise kompetanse i ulike sammenhenger, alene og sammen med andre.