Aktivitetslære (IDR01‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i aktivitetslære innebærer at elevene diskuterer og kommuniserer med andre i lek, trening og aktiviteter. Når elevene planlegger, gjennomfører og reflekterer over egen aktivitet i idrett og friluftsliv, vil bruk av muntlige ferdigheter være viktig for å utvikle ferdigheter og kunnskap.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i aktivitetslære innebærer skriftlig planlegging og refleksjon knyttet til aktivitet, trening og friluftsliv.
Å kunne lese
Å kunne lese i aktivitetslære innebærer å tilegne seg kunnskap om trening, aktiviteter og idretter gjennom lesing av fagstoff. Innenfor friluftsliv er kartlære, turlitteratur og annen faglitteratur en viktig del av det å forberede og gjennomføre turer.
Å kunne regne
Å kunne regne i aktivitetslære innebærer å beregne og analysere belastning, prestasjoner og resultater i forbindelse med ulike former for trening og konkurranse. Å kunne beregne ulike forhold på kart og i naturen er også sentralt.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i aktivitetslære innebærer å kunne bruke digitale hjelpemidler i forbindelse med planlegging, gjennomføring og vurdering av trening og friluftsliv. Når elevene skal bruke fagstoff og tilegne seg ny kunnskap, vil kritisk lesing og bevissthet rundt digitale kilder være viktig.