Treningsledelse (IDR04‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter treningsledelse 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for og anvende grunnprinsippene for instruksjon og ledelse
- gjøre rede for og bruke ulike undervisnings- og instruksjonsmetoder
- gjør rede for ulike leder- og treneregenskaper
- utarbeide og gjennomføre hensiktsmessige planer for aktivitet og trening
- reflektere over egen og andres praksis som trener og leder
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i treningsledelse 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget ved å planlegge og gjennomføre praktiske økter. De viser og utvikler kompetanse ved å utforske undervisningsprinsippene og de ulike undervisningsmetodene. De viser og utvikler også kompetanse i faget ved å observere og reflektere over andre elevers praksis.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å gi elevene mulighet til å bruke fagkunnskapen i praktiske situasjoner. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i treningsledelse, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å forbedre kompetansen sin i utøvelsen av trener- og lederrollen.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter treningsledelse 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i treningsledelse 1 basert på kompetansen eleven har vist ved å bruke fagkunnskap, erfaringer og reflektert tenkning i praktiske situasjoner.