Treningsledelse (IDR04‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter treningsledelse 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive sentrale forhold ved barns vekst og utvikling
- forklare hvordan samspill og kommunikasjon påvirker læring og utvikling i ulike former for aktivitet og trening
- veilede både individuelt og i gruppe i ulike praksissituasjoner
- bruke hensiktsmessige aktiviteter, øvelser og undervisningsmetoder i praksis
- planlegge, lede og vurdere trening som fører til ferdighetsutvikling i en idrettsaktivitet
- planlegge, lede og vurdere aktiviteter for grupper og enkeltpersoner med ulike forutsetninger
- vurdere egen og andres praksis som trener og leder
- vise variasjon i valg av aktiviteter, øvelser og metoder ved planlegging og gjennomføring av aktivitet og trening
- planlegge, gjennomføre og evaluere et arrangement knyttet til treningsledelse
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i treningsledelse 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de deltar i treningsledelse med hovedvekt på praktisk læring. De viser og utvikler også kompetanse i faget ved å planlegge, gjennomføre og evaluere praktiske økter. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget ved å reflektere over egen og andres praksis.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å ha en teoretisk og praktisk tilnærming til faget. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres når det gjelder å lede grupper med ulik alder og med ulike forutsetninger, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle seg til å bli trygge og ansvarsbevisste ledere.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter treningsledelse 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i treningsledelse 2 basert på kompetansen eleven har vist gjennom å planlegge og tilrettelegge for ulike og varierte praksissituasjoner. I utøvelsen av trener- og lederrollen vil også elevens veilednings- og refleksjonskompetanse være med og danne grunnlag for standpunktvurderingen.