Vg2 interiør og eksponeringsdesign (IED02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter design, teknologi og produksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget praktisk arbeid
- utforske og bruke ulike produkter, inventar og materialer tilpasset oppdragets egenart
- anvende ulike håndverksteknikker og arbeidsmetoder i praktisk arbeid
- anvende aktuelle fargesystemer, metoder, teknikker og 2D- og 3D-programvare for å visualisere ideer og løsninger
- anvende aktuell programvare for produksjon med raster- og vektorgrafikk
- gjøre rede for stilhistorie og trender og anvende kunnskap om dette i eget arbeid med design og produktutvikling
- gjøre rede for belysningens påvirkning av rom og flater og anvende kunnskap om dette i utformingen av egne løsninger
- beregne pris på varer og tjenester og gjøre rede for hvordan ulike valg kan påvirke produktivitet og lønnsomhet
- utforske og anvende form, farge og komposisjon for å skape estetiske og funksjonelle løsninger
- anvende målestokk og måle opp rom og produkter for å lage funksjonelle løsninger
- gjøre rede for og bruke universell utforming i praktisk arbeid
- vedlikeholde maskiner og utstyr, holde orden i verksted og på egen arbeidsplass og følge gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet
- utforske bransjen og gjøre rede for hvordan ulike valg av materialer, varer og tjenester kan påvirke miljøet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget design, teknologi og produksjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling programfaget i design, teknologi og produksjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget design, teknologi og produksjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget design, teknologi og produksjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.