Vg2 interiør og eksponeringsdesign (IED02‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg2 interiør og eksponeringsdesign innebærer å bruke fagspråk til å formidle egne ideer, løsninger og faglige vurderinger. Videre innebærer det å lytte til og gi respons i spontan og forberedt samtale med kunder, kolleger og andre samarbeidspartnere om tjenester og bestillinger. Elevene utvikler muntlige ferdigheter når de drøfter, reflekterer og presenterer saker alene og i fellesskap.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg2 interiør og eksponeringsdesign innebærer å bruke tekst, bilder, tegn, symboler og tegninger til å kommunisere skriftlig med kunder og samarbeidspartnere. Videre innebærer det å bruke fagspråk og varierte skrivestrategier og tilpasse tekster til ulike formål og mottakere. Det betyr å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, bygge opp argumentasjon og å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Å kunne skrive innebærer også å revidere egne tekster.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg2 interiør og eksponeringsdesign innebærer å innhente, tolke, forstå og bruke fagressurser med tekst, bilder, tegn, symboler og arbeidstegninger. Videre innebærer det å bruke lesestrategier for å tolke og systematisere informasjon i ulike tekster, trekke faglige slutninger og bruke kilder på en kritisk måte som kan etterprøves.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg2 interiør og eksponeringsdesign innebærer å hente ut, beskrive og tolke informasjon fra tallmateriale i tabeller, statistikk og grafiske framstillinger. Det innebærer også å bruke målestokk, gjøre oppmålinger og estimere tids- og materialforbruk i praktisk arbeid.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg2 interiør og eksponeringsdesign innebærer å bruke digitale ressurser til å produsere og bearbeide modeller og produkter. Videre innebærer det å bruke digitale ressurser til å søke etter og innhente informasjon og å kommunisere og presentere eget arbeid. Digitale ferdigheter vil også si å vurdere, bearbeide og sammenstille informasjon, være kildekritisk og vise til kilder.