Informasjonsteknologi (INF01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter informasjonsteknologi 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og vurdere muligheter, utfordringer og konsekvenser ved bruk av informasjonsteknologi i ulike sammenhenger
- drøfte etiske dilemmaer som oppstår som en konsekvens av informasjonsteknologi, både for individ og samfunn
- utforske og vurdere alternative løsninger for design og implementering av et program
- anvende objektorientert modellering til å beskrive et programs struktur
- utvikle objektorienterte programmer med klasser, objekter, metoder og arv
- vurdere og bruke strategier for feilsøking og testing av programkode
- generalisere løsninger ved å utvikle og bruke gjenbrukbar programkode
- vurdere brukervennligheten i egne og andres programmer og foreslå forbedringer
- velge og bruke relevante systemutviklingsmetoder og -verktøy for samarbeid med andre
- gjøre rede for standarder for lagring, utveksling og sikring av ulike typer data
- bruke programmering til å innhente, analysere og presentere informasjon fra reelle datasett
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i informasjonsteknologi 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utforsker og løser ulike problemstillinger. Elevene viser og utvikler også kompetanse gjennom arbeid med modellering og programmering. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de gjør rede for og drøfter samfunnsmessige og tekniske aspekter ved informasjonsteknologi.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å legge til rette for varierte, praktiske og utforskende arbeidsmåter. Videre skal læreren legge til rette for bruk av relevant teknologi og for at elevene kan utforske ulike faglige problemstillinger. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i å utvikle og forbedre programmer, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle kompetansen sin i faget, både når det gjelder faglig kunnskap og forståelse og praktiske ferdigheter.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter informasjonsteknologi 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer ferdigheter, forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i informasjonsteknologi 2 basert på kompetansen eleven har vist både skriftlig, muntlig og digitalt ved å gjøre bruk av kunnskaper og ferdigheter i faget til å forstå og utvikle informasjonssystemer.