Informasjonsteknologi (INF01‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i informasjonsteknologi innebærer å bruke fagterminologi tilpasset situasjon og mottakere. Muntlige ferdigheter innebærer også å gi uttrykk for, begrunne og argumentere for egne meninger og forslag. Videre innebærer muntlige ferdigheter å diskutere, drøfte strategier og vurdere og reflektere over ulike løsninger i dialog med andre.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i informasjonsteknologi innebærer å utforme fagtekster tilpasset formål og mottaker, lage dokumentasjon og programkode med presis fagterminologi, notasjon og struktur. Det innebærer også å lage modeller og veksle mellom ulike representasjoner av samme system.
Å kunne lese
Å kunne lese i informasjonsteknologi innebærer å trekke ut, tolke og reflektere over informasjon i fagtekster, dokumentasjon og programkode. Videre innebærer det å sortere, analysere, vurdere og sammenfatte relevant informasjon og tilpasse til eget bruk.
Å kunne regne
Å kunne regne i informasjonsteknologi innebærer å gjenkjenne, beskrive og vurdere verdier, størrelser, mønstre, representasjoner og tekniske avgrensninger i informasjonssystemer. Det innebærer også å bruke og bearbeide datasett for å forstå og vise sammenhenger og å sammenligne og presentere resultater på ulike måter.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i informasjonsteknologi innebærer å bruke og velge relevante digitale ressurser til å søke etter, utveksle, bearbeide og presentere informasjon. Det innebærer videre å kritisk vurdere kilder og vise digital og etisk dømmekraft. Digitale ferdigheter innebærer også å bruke relevante og effektive verktøy til å utvikle og feilsøke informasjonssystemer.