Samisk visuell kultur (KDA07‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, utvikle, dokumentere og vurdere egen duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk med inspirasjon fra samisk visuell kultur både historisk og fra samtiden.
- utforske og gjøre rede for stedbundne samiske visuelle tradisjoner og bruke det i skapende prosesser
- gjøre rede for og reflektere kritisk og etisk over hvordan samisk visuell kultur brukes til å belyse samfunnsaktuelle tema
- drøfte og reflektere over hvordan samisk visuell kultur påvirker samfunnsdebatter
- reflektere over verdien av fagterminologi og bruke det muntlig og skriftlig
- bruke prinsipper for komposisjon i to- og tredimensjonal form til å utvikle skisser og arbeidstegninger som grunnlag for eget skapende arbeid
- bruke manuelle og digitale verktøy i skapende prosesser
- bruke kunnskap om farger, symboler, teknikker og materialer i duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk i eget skapende arbeid
- reflektere over og presentere hvordan kultur, tradisjon og bærekraft har betydning for samisk visuell kultur
- velge og benytte teknikker og materialer etter samiske skikker og tradisjoner.
- gjøre rede for og bruke tradisjonelle samiske målemetoder
- bruke utstyr i henhold til gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet
- gjøre rede for og følge regler for opphavsrett og kildebruk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i samisk visuell kultur. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk visuell kultur gjennom ulike skapende prosesser. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker fagterminologi, samiske visuelle tradisjoner og bærekraftige materialer i eget skapende arbeid. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de bruker prinsipper for komposisjon, skisser, arbeidstegninger og verktøy.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske og arbeide kreativt. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i å være i en skapende prosses, å bruke samisk kulturarv som inspirasjon og å arbeide med utforskende og kreative metoder. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget skapende arbeid.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen i samisk visuell kultur. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samisk visuell kultur basert på kompetansen eleven har vist ved å skape eget arbeid, dokumentere og reflektere over faglig forståelse.