Kokkfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (KOK05‑01)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter måltidsutvikling, bærekraft og ernæring

  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere produksjon og presentasjon av menyer og måltider ut fra anledning, råvaretilgang, tradisjoner og trender
  • anvende kreativitet og fagkunnskap ved utvikling av oppskrifter og tilberedning av retter og reflektere over samspillet mellom råvarer, metoder og teknologi
  • utvikle komplette måltider og menyer og reflektere over hvordan dette kan bidra til matglede og gode måltidsopplevelser
  • tolke og regne med nærings- og energiinnhold, og regne om mellom ulike sammensatte enheter knyttet til restaurant- og matfag (hentet fra Læreplan i $læreplan matematikk P)
  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk (hentet fra Læreplan i $læreplan engelsk)
  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv (hentet fra Læreplan i $læreplan naturfag)

Underveisvurdering