Vg2 kjemiprosess- og laboratoriefag (KPL02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produksjon og tjenester
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- kjøre prosesser sikkert og i henhold til prosedyrer for drift og helse, miljø og sikkerhet
- bruke, tegne og forklare blokkskjemaer, tekniske flytskjemaer og forriglingsmatriser.
- beskrive og forklare virkemåten for måle-, styre- og reguleringsutstyr og kunne bruke utstyret i laboratoriet
- gjøre rede for start- og stopp-prosedyrer for utstyr, anlegg og instrumenter
- beskrive ulike reguleringsprinsipper
- beskrive prinsipper for å kontrollere og optimalisere produksjonsprosesser og utføre arbeidet i tråd med prinsippene
- gjøre rede for virkemåten til skjermbaserte styrings- og overvåkingssystemer
- identifisere og korrigere avvik og mulige feilkilder på måle-, styre- og reguleringsutstyr
- utføre vedlikehold på utstyr, instrumenter og måleutstyr i samsvar med rutiner og prosedyrer
- bruke norsk og engelsk fagterminologi i kommunikasjon med andre
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i produksjon og tjenester når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i produksjon og tjenester. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i produksjon og tjenester ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i produksjon og tjenester basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.