Vg2 kjemiprosess- og laboratoriefag (KPL02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter analyse, dokumentasjon og kvalitet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- anvende grunnleggende kjemi for å forstå kjemiske reaksjoner i prosess og analyse
- gjøre rede for kjemiske analysemetoder og planlegge og gjennomføre laboratorieforsøk
- kalibrere laboratorieutstyr og instrumenter, og gjøre rede for systematisk vedlikehold
- gjøre rede for metoder for å kvalitetssikre prøvetaking og analyser
- bruke støkiometriske beregninger
- tolke, presentere og rapportere analyseresultater og vurdere usikkerhet og avvik i målingene
- utføre miljøtester i nærmiljøet og analysere dem
- lage et mikrobiologisk preparat og analysere det ved mikroskopering
- bruke datablader og oppslagsverk, og foreta risikovurderinger
- arbeide og evaluere eget arbeid i tråd med gjeldende standarder og regelverk for internkontroll og kvalitet og helse, miljø og sikkerhet
- vurdere og beskrive egen utvikling på grunnlag av utførte arbeidsoppgaver knyttet til ulike prosess- og laboratorieteknikker
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i analyse, dokumentasjon og kvalitet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i analyse, dokumentasjon og kvalitet. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i analyse, dokumentasjon og kvalitet ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i analyse, dokumentasjon og kvalitet basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.