Vg3 landbruk (LBR03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter gårdsdrift
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere landbruksproduksjoner i tråd med gjeldende regelverk, standarder, kvalitetssystemer og krav til dokumentasjon og internkontroll
- beskrive de viktigste elementene for driftsplanlegging og økonomistyring på en landbrukseiendom
- beskrive støtteordninger til ulike produksjoner, tjenester, miljøtiltak og investeringer og gjøre rede for gangen i en søknadsprosess og hvilke krav som stilles til den som søker
- vurdere hvordan bærekraftig forvaltning kan ivaretas i landbruksproduksjoner, og drøfte hvordan næringsaktivitet kan påvirke lokalsamfunnet, miljøet og det biologiske mangfoldet
- gjøre rede for lov- og regelverk og prosedyrer knyttet til eierskap og leie, forpakting, kjøp og overdragelse av landbrukseiendom
- vurdere selskaps- og samarbeidsformer i landbruket innenfor omsetning og foredling, vurdere omsetningskanal for varer og tjenester i landbruket og beskrive sentrale markedsordninger
- gjøre rede for de viktigste nærings- og fagorganisasjonene i landbruket og hvordan disse kan fremme ulike landbruksfaglige interesser, og drøfte muligheten for å påvirke gjennom demokratiske prosesser
- planlegge og vurdere tiltak for energiøkonomisering og vurdere alternativer for å redusere klimaavtrykket
- utarbeide beredskapsplaner, gjennomføre risikovurderinger og vurdere behovet for forsikringer
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget gårdsdrift når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget gårdsdrift. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget gårdsdrift ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget gårdsdrift basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.