Vg3 økonomi og driftsledelse (LBR05‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- analysere en drifts- og investeringsplan, kartlegge ressurser og foreslå tiltak som kan optimalisere driften av en landbruksvirksomhet
- utarbeide produksjonskalkyler og sette opp drifts- og forretningsplan
- utforske og vurdere mulig produktutvikling og utarbeide en forretningsplan for en tilleggsnæring i landbruket
- beregne nøkkeltall i landbruksregnskap og vurdere likviditeten i en landbruksvirksomhet
- beskrive økonomiske risikofaktorer i en landbruksvirksomhet og vurdere tiltak som kan redusere risiko
- vurdere sammenhengen mellom inntekter og kostnader i et landbruksregnskap og vurdere lønnsomhet
- bruke et regnskapsprogram for å sette opp hovedprinsippene i et landbruksregnskap etter gjeldende regler
- vurdere ulike finansieringsformer og gjøre rede for eksterne støtte- og finansieringsordninger
- utarbeide planer for vedlikehold og investeringer og gjøre økonomiske beregninger
- gjøre rede for gjeldende regler for sentrale skatte- og avgiftsforhold for landbruk
- lede ansatte i utførelsen av arbeidsoppgaver i tråd med gjeldende regelverk
- legge til rette for et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø og reflektere over sammenhengen mellom dette og en bærekraftig og god drift
- utarbeide, anvende og vurdere et system for helse, miljø og sikkerhet i en landbruksbedrift
- utforske ulike metoder for å vurdere og beregne klima- og miljøbelastning, og iverksette tiltak som reduserer denne belastningen og bidrar til en bærekraftig drift
- gjøre rede for landbrukets fagorganisasjoner og samvirketankegangen i landbruket, og drøftemuligheten til å påvirke gjennom disse demokratiske organisasjonene
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget vg3 økonomi og driftsledelse når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget vg3 økonomi og driftsledelse. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget vg3 økonomi og driftsledelse ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget vg3 økonomi og driftsledelse basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.