Logistikkfaget – modulstrukturert (LOG05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter grunnleggende bransjeforståelse
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv
- gjøre rede for begrepene og forklare sammenhengen mellom bærekraftig utvikling, miljøvennlig drift og grønn logistikk (hentet fra Læreplan i vg2 transport og logistikk)
- forklare prosedyrer ved transport over landegrenser (hentet fra Læreplan i vg2 transport og logistikk)
- gjøre enkle økonomiske beregninger og vurdere hvilke faktorer som har betydning for prisfastsettelse av oppdrag (hentet fra Læreplan i vg2 transport og logistikk)
- lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner (hentet fra Læreplan i engelsk)
- lese og sammenfatte faglig innhold fra engelskspråklig dokumentasjon (hentet fra Læreplan i engelsk)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen grunnleggende bransjeforståelse når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen grunnleggende bransjeforståelse. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i grunnleggende bransjeforståelse. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.