Logistikkfaget – modulstrukturert (LOG05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kvalitet og økonomi
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre og dokumentere logistikkfaglige arbeidsoppgaver slik at materialer, varer, gods eller passasjerer håndteres i henhold til sin egenart og bedriftens krav til kvalitet, helse, miljø og sikkerhet og etiske retningslinjer
- reflektere over og vurdere eget arbeid og foreslå mulige forbedringstiltak
- beregne framføringstider og bestille transport i samsvar med kundens krav til levering
- beregne og vurdere muligheter og begrensinger ved bruk av ulike transportmidler og transportløsninger ut fra antall personer eller varenes eller godsets vekt, mål og egenart
- reflektere over sammenhengene mellom bedriftens logistikkfunksjoner, verdikjede, lønnsomhet og effektiv drift for å identifisere mulige forbedringstiltak i bedriften
- innhente data fra praksisfeltet, gjøre overslag og beregninger og lage hensiktsmessige framstillinger av resultatene og presentere disse (hentet fra Læreplan i matematikk P)
- gjøre beregninger og vurderinger knyttet til måleusikkerhet og toleranse (hentet fra Læreplan i matematikk P)
- utforske og bruke egenskapene ved geometriske figurer og regne ut lengder, vinkler, arealer, volumer, forhold og målestokk i problemløsing innenfor teknologi- og industrifag (hentet fra Læreplan i matematikk P)
- tolke og bruke sammensatte måleenheter i praktiske sammenhenger og velge egnet måleenhet (hentet fra Læreplan i matematikk P)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen kvalitet og økonomi når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen kvalitet og økonomi. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i kvalitet og økonomi. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.