Matematikk FOV (MAT10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 4Y
Mål for opplæringa er at deltakaren skal kunne
- samanlikne og bruke tal representerte som desimaltal, prosent, brøker, potensar og kvadratrøter i praktiske situasjonar, og vurdere kva representasjonar som er formålstenlege
- formulere og løyse problem frå kvardag og arbeidsliv ved bruk av likningar eller likningssett
- bruke og forklare formlar knytte til kvardagsliv og yrkesliv
- lese og hente ut matematisk informasjon frå ulike typar tekstar frå kvardagsliv, arbeidsliv og samfunnsliv, og bruke informasjonen til å gjere formålstenlege berekningar
- utforske og løyse problem knytte til arbeidslivet som handlar om måling, og velje formålstenlege måleiningar
- utforske volumomgrepet, måleiningar for volum og formlar for volum av rette prisme og rette sylindrar
- bruke Pytagoras' læresetning og formlikskap til å løyse praktiske problem
- utforske funksjonsomgrepet og grafen til ein funksjon, med vekt på lineære funksjonar, knytt til praktiske situasjonar
- planleggje og gjennomføre datainnsamling ved bruk av observasjonar og spørjeundersøkingar, presentere resultata ved bruk av passande diagram, sentralmål og spreiingsmål, og forklare og grunngi val som er gjorde
- tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå ulike kjelder, og argumentere for korleis framstillingar av tal og data kan brukast for å fremje ulike synspunkt
- gjere berekningar og utforske samanhengar knytte til personleg økonomi, inkludert lønn og skatt, lån, sparing, valuta og bruk av kredittkort
- forstå og kritisk vurdere resonnement i relevante tekstar frå arbeidsliv og medium
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Deltakarane viser og utviklar kompetanse i matematikk modul 4Y når dei formaliserer tankar og strategiar knytt til kunnskapsområda i modulen ved hjelp av eit matematisk språk. Vidare viser og utviklar dei kompetanse når dei utforskar og generaliserer matematiske samanhengar, løyser praktiske problem ved hjelp av matematikk og argumenterer for sine eigne og andre sine framgangsmåtar og løysingar. I tillegg viser og utviklar deltakarane kompetanse når dei planlegg, utfører og presenterer utforskande arbeid i matematikk. Deltakarane viser og utviklar kompetanse òg når dei bruker formålstenlege læringsstrategiar, eigne erfaringar og eiga fleirspråklegheit som ressursar i læringsarbeidet.
Læraren skal leggje til rette for deltakarmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer. Eigenvurdering bør, så langt det er mogleg, inngå i arbeidet med undervegsvurdering i matematikk. Deltakarane bør få moglegheit til å lære seg presise uttrykksmåtar, ord og omgrep i arbeidet med eigenvurderinga. Læraren og deltakarane skal vere i dialog om deltakarane si utvikling i matematikk. Deltakarane skal få moglegheit til å setje ord på kva dei meistrar, og reflektere over si eiga faglege og språklege utvikling. Dei skal få informasjon om kva som er forventa av dei, og korleis dei kan arbeide vidare for å nå måla sine for opplæringa. Læraren skal bruke undervegsvurderinga til å tilpasse den vidare opplæringa. Undervegsvurderinga skal bidra til at deltakarane bruker kompetansane sine, erfaringar og språklege ressursar til å utforske og prøve seg fram i vidare læring
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen deltakaren har etter opplæring i modul 4Y i matematikk. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at deltakarane får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i matematikk basert på kompetansen deltakaren har vist når deltakaren har brukt kunnskapar og ferdigheiter i kombinasjon.