Matematikk FOV (MAT10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 3
Mål for opplæringa er at deltakaren skal kunne
- bruke og samtale om metodar for hovudrekning og overslagsrekning, bruke det i praktiske situasjonar og vurdere kor rimelege svara er
- bruke og samtale om skriftleg rekning med heile tal og desimaltal i addisjon, subtraksjon, enkel multiplikasjon og enkel divisjon og bruke digitale verktøy i berekningar
- vidareutvikle og bruke formålstenlege strategiar for addisjon, subtraksjon og multiplikasjon av brøk og forklare tenkjemåtane sine
- rekne ut prosent av ei mengd eller ein storleik, rekne ut prosentvis endring og rekne ut kor mange prosent delen utgjer av det heile
- representere og bruke brøk, desimaltal og prosent på ulike måtar, utforske dei matematiske samanhengane mellom desse representasjonsformene og vurdere i kva situasjonar ulike representasjonar er formålstenlege
- beskrive samanhengen mellom gjenteken multiplikasjon og potensar og mellom kvadrattal og kvadratrøter
- rekne med samansette rekneuttrykk med tal og bruke og samtale om den distributive og assosiative lova brukt på taluttrykk
- bruke figurar, ord og formlar til å utforske og beskrive strukturar og endringar i geometriske mønster og talmønster
- lage og rekne med enkle formlar og algebrauttrykk knytte til praktiske situasjonar
- gjere overslag over og berekne tidsforskjellar og rekne med strekning, fart og tid
- lage, løyse og forklare enkle likningar knytte til praktiske situasjonar
- gjere berekningar med vinklar og vinkelsummar i todimensjonale figurar
- måle diameter og omkrins til sirklar, og utforske og beskrive samanhengen mellom diameter og omkrins
- rekne ut og samanlikne areal av enkle og samansette geometriske figurar og rekne ut omkrins
- undersøkje og bruke Pytagoras' setning til å finne hypotenusen i rettvinkla trekantar
- forstørre og forminske geometriske figurar og rekne med målestokk på kart og arbeidsteikningar
- velje passande målereiskapar og måleiningar, måle og forklare samanhengar og rekne om mellom ulike måleiningar, alt knytt til praktiske situasjonar
- ordne, gruppere og presentere data med og utan digitale verktøy, og grunngi val av framstilling
- finne sentralmål og variasjonsbreidd med og utan digitale verktøy, og forhalde seg kritiske til resultata
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Deltakarane viser og utviklar kompetanse i matematikk modul 3 når dei bruker formålstenlege strategiar og representasjonar i arbeidet med tal, algebra, geometri, statistikk og økonomi. Deltakarane viser og utviklar kompetanse òg når dei bruker kunnskap og ferdigheiter til å formulere og løyse problem som er knytte til praktiske situasjonar i kvardagsliv, yrkesliv og samfunnet elles. Vidare viser og utviklar dei kompetanse i matematikk når dei resonnerer og forklarer matematiske samanhengar. Deltakarane viser og utviklar kompetanse òg når dei bruker formålstenlege læringsstrategiar, eigne erfaringar og eiga fleirspråklegheit som ressursar i læringsarbeidet.
Læraren skal leggje til rette for deltakarmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer. Eigenvurdering bør, så langt det er mogleg, inngå i arbeidet med undervegsvurdering i matematikk. Deltakarane bør få moglegheit til å lære seg varierte uttrykksmåtar, ord og omgrep i arbeidet med eigenvurderinga. Læraren og deltakarane skal vere i dialog om deltakarane si utvikling i matematikk. Deltakarane skal få moglegheit til å setje ord på kva dei meistrar, og reflektere over si eiga faglege og språklege utvikling. Dei skal få informasjon om kva som er forventa av dei, og korleis dei kan arbeide vidare for å nå måla sine for opplæringa. Læraren skal bruke undervegsvurderinga til å tilpasse den vidare opplæringa. Undervegsvurderinga skal bidra til at deltakarane bruker kompetansane sine, erfaringar og språklege ressursar til å utforske og prøve seg fram i vidare læring.