Bevegelse (MDD02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og reflektere over egne bevegelsesmuligheter i trening og sceniske uttrykk
- sette seg mål og gjennomføre og vurdere varierte treningsopplegg ut fra egne forutsetninger
- beskrive og reflektere over sammenhengen mellom treningsrutiner, egen kroppslig læring og helse
- utforske rytme, rom og bevegelse, og bruke ekspressivitet med presisjon i samhandling med andre
- bruke pusteteknikker og metoder for konsentrasjon og avspenning i arbeid med kroppsbevissthet, tilstedeværelse og mental trening
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i bevegelse. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utforsker og mestrer et mangfold av bevegelsesaktiviteter og viser kroppsbevissthet og tilstedeværelse. De viser og utvikler også kompetanse i faget når de viser kunnskap om trening og forstår betydningen av gode treningsrutiner, og når de utforsker og bruker kroppens potensial for ekspressivitet og presisjon i ulike uttrykk, individuelt og i samhandling med andre. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de reflekterer over egen kroppslig læring og vurderer sammenhenger mellom fysisk og mental helse i bevegelse.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene utforske ulike bevegelsesaktiviteter alene og sammen med andre, utvikle gode treningsrutiner, utforske og uttrykke kroppens potensial og ekspressivitet og reflektere over egen kroppslig læring. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i bevegelse, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å mestre ulike bevegelsesaktiviteter, utvikle gode treningsrutiner og utforske og uttrykke kroppens potensial og ekspressivitet.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i bevegelse ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i bevegelse basert på kompetansen eleven har vist ved å utforske ulike bevegelsesaktiviteter, ved å tilegne seg kunnskap om trening og betydningen av gode treningsrutiner, ved å utforske og uttrykke kroppens potensial og ekspressivitet og ved å reflektere over egen kroppslig læring.