Maritim elektriker skole (MEL03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter elektronisk kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre, sette i drift og dokumentere yrkesoppgaver i programfaget elektronisk kommunikasjon individuelt og i samarbeid med andre i henhold til gjeldende regelverk og skolens internkontrollsystem, og begrunne valgene som er gjort
- montere og konfigurere nettverkstilknyttet radiobasert og kablet utstyr for brukertilpassede og energieffektive installasjoner og vurdere om datasikkerhet og personvern er ivaretatt
- montere og konfigurere brannalarm og adgangs- og sikkerhetssystemer og vurdere ulike typer detektorer og alarmgivere og plasseringen deres
- foreta systematisk feilsøking, reparasjon og vedlikehold av varslings- og sikkerhetssystemer og gjøre rede for hvordan systemene er bygget opp og fungerer
- gjøre rede for hvordan kommunikasjonssystemene på skip er bygget opp og brukes, og vurdere tiltak mot elektromagnetisk støy
- funksjonsteste og forklare hvordan navigasjonsutstyret brukes, og diskutere tiltak mot elektromagnetisk påvirkning
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget elektronisk kommunikasjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget elektronisk kommunikasjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget automasjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget automasjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.