Maritim elektriker skole (MEL03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter organisasjon og ledelse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive hvordan lov og avtaleverk for arbeidsforhold og helse bidrar til arbeidsvelferd, forklare hvordan tariff og lokale avtaler blir forhandlet fram, og diskutere hvordan svart arbeid og arbeidskriminalitet påvirker arbeidslivet og bransjen
- kommunisere med og veilede involverte parter og bruke fagterminologi tilpasset mottaker og formål
- håndtere avfall etter eget arbeid miljømessig og økonomisk, drøfte produkters miljøprestasjon og slette sensitiv informasjon ved avhending
- drøfte tiltak for å unngå at olje og kjemikalier slipper ut til det ytre miljøet, og gjøre rede for konsekvenser ved utslipp
- dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i yrkesoppgavene, foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget organisasjon og ledelse når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i faget organisasjon og ledelse. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Sikkerhetsopplæring i henhold til Sjøfartsdirektoratets gjeldende regelverk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget organisasjon og ledelse ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget organisasjon og ledelse basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.
Elever som har opplæring på fartøy på vg3, må dokumentere at de har gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring i tråd med krav fra Sjøfartsdirektoratet.