Mediesamfunnet (MOK01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter mediesamfunnet 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- produsere innhold tilpasset ulike mottakere innenfor journalistikk, markedskommunikasjon, informasjon og underholdning
- utforske og vurdere ny medieteknologi og aktuelle publiseringskanaler og kommunikasjonsformer
- anvende grunnleggende modeller for kommunikasjon, tekstforståelse og mottakerforståelse i egne produksjoner
- beskrive og kommentere egne og andres medietekster ved hjelp av fagbegreper
- gjøre rede for grunnleggende retoriske strategier i medietekster, og produsere egne argumenterende og informerende tekster
- gjøre rede for etiske normer og gjeldende lover og regler og anvende disse i egne produksjoner
- bruke strategier for kildesøk og utøve kildekritikk i tilknytning til tekster og medieproduksjoner
- beskrive egen mediebruk og diskutere egen rolle som deltaker i mediene
- drøfte eksempler på hvordan medier framstiller og representerer ulike individer og grupper i samfunnet
- drøfte grunnleggende problemstillinger knyttet til demokrati og ytringsfrihet og representasjon i mediene
- presentere sentrale hendelser i mediehistorien
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i mediesamfunnet 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de produserer innhold innenfor ulike sjangre, tilpasset ulike mottakere, medier og publiseringskanaler. De viser og utvikler også kompetanse når de benytter virkemidler, etiske normer og kildekritikk i egne tekster og produksjoner, og når de gjenkjenner disse i andres tekster og produkter. Videre viser elevene kompetanse når de bruker eksempler og begrepsapparat på en presis måte for å diskutere mediehistoriske hendelser og medienes rolle i samfunnet. De viser også kompetanse når de bruker grunnleggende kommunikasjonsmodeller for å gjøre rede for faglige valg, og når de vurderer og diskuterer egen mediebruk og andre mediefaglige problemstillinger, muntlig og i egne tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å gi elevene varierte utfordringer innenfor ulike sjangre og arbeidsmetoder og gjennom å gi dem tilbakemeldinger i ulike former knyttet til arbeidsprosesser og presentasjoner. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i arbeid med skriftlige og sammensatte tekster, produksjoner og prosjekter, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Læreren skal legge til rette for kritisk tenkning gjennom aktuelle og varierte eksempler, samtaler og faglige diskusjoner. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin innenfor innholdsproduksjon, argumentasjon, analyse og kildeferdighet.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter mediesamfunnet 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i mediesamfunnet 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom arbeid med sammensatte medietekster i ulike sjangre, gjennom arbeid med argumenterende tekster og gjennom refleksjon, valg og anvendt fagkunnskap i tekster, presentasjoner, diskusjoner og prosesser.