Mediesamfunnet (MOK01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter mediesamfunnet 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, produsere, publisere og drøfte innhold i medieprodukter i ulike sjangre og for ulike målgrupper
- vurdere og anvende modeller for analyse av avsendere, mottakere og målgrupper
- analysere egne og andres medietekster og produksjoner, og diskutere funksjonen de har i samfunnet
- vurdere kildebruk, retorikk og argumentasjon i egne og andres medietekster, og produsere argumenterende og informerende tekster i ulike sjangre
- drøfte problemstillinger knyttet til etiske normer og gjeldende lover og regler, og anvende de samme prinsippene i egne produksjoner
- gi eksempler på skillet mellom private og redaksjonelle medieaktører og drøfte forskjeller på journalistikk, markedskommunikasjon, informasjon og underholdning
- drøfte hensikten med bruk av stordata og algoritmer i medieproduksjoner, markedsføring og publisering
- drøfte mediepåvirkning og medienes makt, og diskutere hvordan medier kan skape, forsterke eller svekke informasjonskløfter, digitale skiller og mediemangfold
- drøfte mediepolitikk, eierskap og mediemangfold i samfunnet ved hjelp av offentlighetsbegrepet
- vurdere eksempler på samiske, norske og internasjonale mediers framstilling av klimaspørsmål, forbrukersamfunn og bærekraftig utvikling
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i mediesamfunnet 3. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de planlegger, produserer, publiserer og drøfter innhold innenfor ulike sjangre, tilpasset ulike mottakere, medier og kanaler. De viser og utvikler også kompetanse når de vurderer, bruker og dokumenterer ulike virkemidler, retoriske strategier, etiske normer og kildekritikk i egne tekster og produksjoner. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de analyserer medietekster og produksjoner, og når de diskuterer ulike teksters virkemidler, budskap og funksjon i en samfunnskontekst. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker selvstendige eksempler og mediefaglig teori og begrepsapparat på en presis måte for å drøfte mediemakt og medienes rolle i samfunnet og offentligheten. Videre viser og utvikler de kompetanse når de argumenterer omkring, diskuterer og drøfter sammensatte problemstillinger på en objektiv og nyansert måte, muntlig og i egne tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å gi elevene varierte utfordringer innenfor ulike sjangre og arbeidsmetoder og gjennom å gi dem tilbakemeldinger i ulike former knyttet til arbeidsprosesser og presentasjoner. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i arbeid med skriftlige og sammensatte tekster, produksjoner og prosjekter, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Læreren skal legge til rette for kritisk tenkning gjennom aktuelle og varierte eksempler, samtaler og faglige diskusjoner. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin innenfor innholdsproduksjon, argumentasjon og drøfting, analyse og kildeferdighet.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter mediesamfunnet 3. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i mediesamfunnet 3 basert på kompetansen eleven har vist gjennom arbeid med sammensatte medietekster i ulike sjangre, gjennom arbeid med argumenterende og drøftende tekster og gjennom refleksjon, valg og anvendt fagkunnskap i tekster, presentasjoner, diskusjoner og prosesser.