Drama og rytmikk (MUS03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- improvisere med kroppsbevegelser og kreativ bruk av visual vernacular for å skape kunstneriske uttrykk
- presentere egne ideer, tanker og følelser gjennom bevegelser, rytme og dans både individuelt og i gruppe
- undersøke hvordan kjønn, kjønnsroller og seksualitet fremstilles i musikk og dans i det offentlige rom, og skape uttrykk som utfordrer stereotypier
- utforske og bruke ulike former for skrevne tekster som utgangspunkt for visuelle uttrykk som tegnspråkpoesi, dans og drama
- kunne overføre bevegelse og handling til et skriftlig format i form av tekst og grafisk notasjon
- kunne reflektere over og bruke fagbegreper om hvordan bruk av instrumenter kan påvirke dramatiske forløp
- bruke digitale verktøy i arbeid med egne og andres framføringer
- utvikle og bruke enkle kulisser, rekvisitter og kostymer til riktige formål og utforske forskjellige lysteknikker
- drøfte særtrekk ved tegnspråkteater og tegnspråkpoesi, og sammenligne det med ulike kunstuttrykk fra andre kulturer, inkludert samisk kultur
- reflektere over hvordan kulturelle uttrykk kan spille ulike roller for utvikling av individers og gruppers identitet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i drama og rytmikk på 5., 6. og 7. trinn når de benytter seg av ulike virkemidler og verktøy for å støtte eget skapende arbeid. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de reflekterer over eget skapende arbeid i sammenheng med samfunn, historie og kultur, og når de bruker kunnskaper om ulike teoretiske aspekter i det dramatiske og rytmiske forløp.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får eksperimentere og bruke fantasi og kreativitet. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen til å utvikle kompetansen sin i å omforme inntrykk av ulik karakter til helhetlige dramatiske og rytmiske uttrykk.