Drama og rytmikk (MUS03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke grunnelementer i drama og utvikle egne spill ved å skrive manus med dialog og sceneanvisninger
- improvisere ut fra tekst og visuelt materiale for å utvikle egne uttrykk
- utvikle og presentere tegnspråkpoesi og gjøre rede for og begrunne valg av sjangre og virkemidler
- bruke relevante faglige begreper i presentasjon av et selvvalgt arbeid innenfor drama og rytmikk
- bruke digitalt opptaksutstyr, rytmiske instrumenter og lysteknikk i egne oppsetninger
- utvikle egne danseuttrykk med utgangspunkt i visuelle og rytmiske inntrykk fra egen kultur, samisk kultur og internasjonal kultur
- utvikle og bruke kostymer, rekvisitter og kulisser som passer til formålet
- drøfte og reflektere rundt teater, film og musikk som kunst og kulturelle uttrykk og som underholdnings- og forbruksvare
- utforske og reflektere over hvordan teater, film og musikk gjenspeiler trekk ved samfunnsutvikling og ungdomskultur, og hvordan dette kan komme til uttrykk gjennom ulike kulturelle uttrykksformer
- utforske og drøfte musikken og dansens betydning i samfunnet og etiske problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i drama og rytmikk på 8., 9. og 10. trinn når de får anledning til å planlegge, gjennomføre og vurdere eget skapende arbeid og egen kreative prosess. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de samtaler om og gir og får tilbakemeldinger på ulike dramatiske og rytmiske uttrykk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom at elevene får eksperimentere, får bruke fantasi og kreativitet og får arbeide systematisk med å utvikle et produkt fra idé til ferdig resultat. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i å bruke og sette sammen ulike elementer på en formålstjenlig måte og skape egne helhetlige uttrykk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i drama og rytmikk ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter, som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i drama og rytmikk basert på kompetansen eleven har vist når eleven planlegger, gjennomfører og vurderer eget skapende arbeid.