Vg3 bruk og vern av natur (NAB04‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske biologisk mangfold i ulike naturtyper og gjøre rede for årsaker til forskjell i mangfold
- vurdere sårbarhet i naturområder for både opphør av bruk og ulike typer bruk, og anbefale begrensning, tilrettelegging, gjenoppretting av tradisjonell bruk eller vern
- sammenligne naturmangfold i ulike typer kulturlandskap og gjøre rede for konsekvenser av ulike bruksmåter
- drøfte inngrep og påvirkninger som kan føre til irreversible endringer i natur eller klima, og mulige konsekvenser for framtidige generasjoner
- sammenligne syn på natur, naturens egenverdi og menneskets plass i naturen i miljøetikken og i andre filosofiske retninger
- analysere en sak eller en debatt om naturforvaltning og vurdere verdier og holdninger opp mot bærekraft
- reflektere over nasjonalt og internasjonalt engasjement og samarbeid om bruk og vern av natur og drøfte effekter av ulike aksjons- og arbeidsformer
- drøfte hvordan lokal tilhørighet, historie og kultur har formet synet på bruk av natur, forstå hvordan interessekonflikter knyttet til bruk og vern oppstår, og vurdere løsninger
- drøfte hvordan ulike eierstrukturer har ført til ulik forvaltning av natur, og reflektere over ulikheter mellom lokalt og utenbygds eller utenlandsk eierskap
- gjøre rede for nasjonalt og internasjonalt regel- og avtaleverk som regulerer forvaltning av natur og miljø, og sammenligne hvordan planprosesser etter ulike lover ivaretar naturens og ulike brukerinteressers rettsvern
- kartlegge naturressurser i et område og menneskelig bruk av disse og reflektere over om bruken er bærekraftig
- gjennomføre et praktisk tiltak ut fra egen eller en eksisterende plan for bruk eller vern av natur
- beskrive en planprosess i et lokalsamfunn og presentere alle ledd i prosessen fra registreringsfasen og fram til vedtak
- drøfte ulike brukerinteresser i en plan- eller verneprosess og utarbeide skriftlig innspill på vegne av en brukerinteresse
- beskrive livsløpsanalyse og miljøsertifiseringssystemer for et produkt basert på en fornybar råvare og vurdere hvilke konsekvenser disse kan få for næringsliv, natur og miljø
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget vg3 bruk og vern av natur når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget vg3 bruk og vern av natur. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget vg3 bruk og vern av natur ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget vg3 bruk og vern av natur basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.