Vg3 bruk og vern av natur (NAB04‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg3 bruk og vern av natur innebærer å beskrive observasjoner og problemstillinger, diskutere miljøfaglige utfordringer og foreslå løsninger. Det innebærer også å bruke fagspråk i drøfting og refleksjon over faglige emner og problemstillinger. Videre innebærer det å lytte til andre og å formidle egne og andres synspunkter, tilpasset mottaker og formål. I tillegg innebærer det å analysere og presentere planprosesser, delta i debatter og argumentere for en sak.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg3 bruk og vern av natur innebærer å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger og å bruke sentrale begreper innenfor økologi, naturvern og forvaltning i ulike presentasjoner. Videre innebærer det å utarbeide faglige rapporter og skriftlige underlag for drøfting av saker. Det betyr å formulere og publisere kommentarer og innlegg knyttet til saker og debatter om natur og miljø, tilpasset mottaker og formål. Videre innebærer det å utarbeide enkle forvaltningsplaner for natur.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg3 bruk og vern av natur innebærer å forstå sentrale begreper innenfor økologi, naturvern og forvaltning og å innhente informasjon fra ulike faglige kilder, sosiale medier, saksdokumenter, regelverk og kart. Videre innebærer det å orientere seg i debatter om fagfeltet i ulike medier. Det innebærer også å vurdere kilder og informasjon kritisk.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg3 bruk og vern av natur innebærer å registrere og vurdere biologiske faktorer og andre faktorer knyttet til kartlegging av naturområde og miljøtilstand eller som grunnlag for planlegging. Regneferdigheter innebærer også å tolke tabeller, diagrammer og statistikk innenfor disse fagområdene. Videre vil det si å bearbeide og gjøre informasjonen forståelig for målgrupper med ulik kjennskap til naturfaglige og matematiske begreper.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg3 bruk og vern av natur innebærer å bruke databaser, informasjonssystemer, planleggingsverktøy og digitalt utstyr ved registreringer og analyser knyttet til naturforvaltning. Videre innebærer det å bearbeide og presentere innsamlet materiale. Det innebærer også digital håndtering av informasjon og kommunikasjon i forvaltningsprosesser og å følge regelverk for personvern. Å utvikle etisk bevissthet, utvise digital dømmekraft og være kildekritisk inngår også i digitale ferdigheter.