Næringslivsøkonomi (NOK02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter økonomistyring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- velge og bruke økonomiske modeller til å bearbeide og beregne økonomiske størrelser
- utforske og presentere dagsaktuelle næringslivsøkonomiske temaer eller problemstillinger
- vurdere og velge selskapsform ut fra ansvar og risiko
- gjøre rede for regnskapsførerens autorisasjonsplikt, krav til revisor og revisors rolle
- føre sentrale bilag, foreta og registrere årsoppgjørsdisposisjoner, avslutte regnskapet for et enkeltpersonforetak og presentere regnskapet i samsvar med gjeldende regelverk
- vurdere hvordan endringer i regnskapsposter påvirker resultat og balanse
- gjennomføre regnskapsanalyse og vurdere og sammenligne lønnsomhet, likviditet og finansiering med tidligere år og med virksomheter i samme bransje
- vurdere ulike metoder for priskalkulasjon i handelsbedrifter og fastsette pris på produkt
- gjøre rede for formålet med budsjettering og utarbeide og vurdere resultatbudsjett og enkelt likviditetsbudsjett
- gjennomføre budsjettkontroll og analysere avvik med betydning for virksomheten
- utforske og reflektere over hvordan ny teknologi og automatisering kan bidra til innovasjon og nye forretningsmodeller som er bærekraftige
- gjøre rede for virksomheters interessegrupper og samfunnsansvar og reflektere over virksomheters rolle i samfunnet lokalt og globalt
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i økonomistyring. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de finner, behandler og beregner økonomiske tallstørrelser. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker økonomiske modeller og gjør økonomiske vurderinger. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de reflekterer over virksomheters rolle og ansvar i samfunnet, og utforsker nye forretningsmodeller.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske økonomiske forhold og arbeide med faglige problemstillinger. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i økonomistyring, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og til å reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i økonomistyring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i økonomistyring etter avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i økonomistyring basert på kompetansen eleven har vist gjennom innsikt i og forståelse av økonomisk virksomhet, økonomisk analyse og bærekraftig verdiskaping.