Næringslivsøkonomi (NOK02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter økonomi og ledelse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- velge og bruke økonomiske modeller til å bearbeide og beregne økonomiske størrelser
- utforske og presentere dagsaktuelle næringslivsøkonomiske temaer eller problemstillinger
- gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser og vurdere lønnsomhet og risiko
- vurdere konkurransesituasjonen ved ulike markedsformer og analysere valg av produksjonsnivå og prissetting ut fra et bedriftsøkonomisk og bærekraftig perspektiv
- vurdere ulike metoder for priskalkulasjon og fastsette pris på produkt
- budsjettere og vurdere kapitalbehov og finansiering av investeringsprosjekter
- gjennomføre investeringsanalyser og vurdere lønnsomhet og risiko ut fra et bedriftsøkonomisk og bærekraftig perspektiv
- vurdere ulike organisasjonsteorier og drøfte hvordan struktur og kultur kan påvirke virksomheters arbeidsmiljø og lønnsomhet
- utforske ledelsesteori og ledelse som funksjon, og vurdere hvordan ulike måter å utøve ledelse på kan påvirke arbeidsmiljø, bedriftskultur, effektivitet og bærekraft
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i økonomi og ledelse. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de finner, behandler og beregner økonomiske tallstørrelser og gjør økonomiske vurderinger. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de viser innsikt i og bruker økonomiske modeller og organisasjons- og ledelsesteori i arbeid med næringslivsøkonomiske temaer, forhold og problemsstillinger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske økonomiske forhold og arbeide med faglige problemstillinger. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i økonomi og ledelse, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og til å reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i økonomi og ledelse.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i økonomi og ledelse etter avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i økonomi og ledelse basert på kompetansen eleven har vist gjennom innsikt i og forståelse av økonomisk virksomhet, økonomisk analyse og ledelse og bærekraftig verdiskaping.