Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Fagets relevans og sentrale verdier
Norsk for elever med samisk som førstespråk skal bidra til elevenes danning og til at de utvikler en tospråklighet og blir trygge på sin egen identitet i et flerkulturelt samfunn. Læreplanen i norsk for elever med samisk som førstespråk må ses i sammenheng med læreplanen i samisk som førstespråk. Med utgangspunkt i sin egen kulturelle bakgrunn skal elevene gjennom faget få tilgang til den norske kulturens tekster, sjangre og språklige mangfold. Gjennom faget norsk for elever med samisk som førstespråk skal elevene utvikle språk for å kommunisere og samhandle med andre på norsk, og de skal rustes til å delta i demokratiske prosesser. Faget skal forberede elevene på et arbeidsliv som stiller krav om variert kompetanse i lesing, skriving og muntlig kommunikasjon.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Norsk for elever med samisk som førstespråk skal gi elevene innsikt i den rike og mangfoldige språk- og kulturarven i Norge, men skal samtidig ta tydelig utgangspunkt i elevenes egen bakgrunn og kultur. Dette skaper felles referanserammer samtidig som det gir rom for ulike perspektiver, uttrykksformer og idéer. Gjennom arbeid med faget skal elevene bli trygge språkbrukere på norsk, og de skal bli bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet innenfor et inkluderende og mangfoldig felleskap. Elevene skal styrke sin evne til kritisk tenkning og demokratisk deltakelse ved å utforske tekster kritisk og utvikle innsikt i språkets påvirkningskraft. Norsk for elever med samisk som førstespråk skal gi elevene litterære opplevelser og mulighet til å uttrykke seg kreativt og skapende. Lesing av skjønnlitteratur og sakprosa skal gi elevene mulighet til å reflektere over sentrale verdier og moralske spørsmål og bidra til at de får respekt for menneskeverdet og for naturen.