Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i norsk for elever med samisk som førstespråk er å kunne samhandle med andre gjennom å lytte og forstå, fortelle og samtale. Det innebærer å bruke retoriske ferdigheter og å uttrykke seg hensiktsmessig i ulike spontane og forberedte kommunikasjonssituasjoner, inkludert å kunne planlegge og framføre ulike typer muntlige presentasjoner tilpasset mottakerne. Norsk for elever med samisk som førstespråk har et særlig ansvar for utviklingen av muntlige ferdigheter på norsk. Utviklingen av muntlige ferdigheter handler om å mestre de norske språklydene og går fra å kunne bruke språket til å fortelle om dagligdagse opplevelser til å uttrykke egne meninger og til å kunne uttrykke seg med et variert ordforråd om komplekse faglige emner.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i norsk for elever med samisk som førstespråk er å kunne uttrykke seg i skjønnlitterære og sakpregede sjangre og å kunne planlegge, utforme og bearbeide tekster. Det innebærer å beherske skrivestrategier, rettskriving og oppbygging av tekster. Å skrive er også en måte å utvikle og strukturere tanker på og en metode for å lære. Norsk for elever med samisk som førstespråk har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne skrive på norsk. Utviklingen av det å kunne skrive i norsk for elever med samisk som førstespråk går fra å lære lyder og bokstaver som er annerledes på norsk, til å planlegge, utforme og bearbeide tekster i ulike sjangre og tilpasset formål, medium og mottaker. Skriving i norsk for elever med samisk som førstespråk innebærer å uttrykke seg med et stadig større ordforråd og språklig sikkerhet på norsk.
Å kunne lese
Å kunne lese i norsk for elever med samisk som førstespråk innebærer å lese på både papir og digitalt. Det innebærer å kunne lese skjønnlitteratur og sakprosa, å beherske lesestrategier tilpasset formålet med lesingen og å kunne vurdere tekster kritisk. Videre innebærer det å lese sammensatte tekster som kan inneholde skrift, bilder, tegninger, tall og andre uttrykksformer. Norsk for elever med samisk som førstespråk har et særlig ansvar for opplæring i å kunne lese på norsk. Utviklingen av å kunne lese i norsk for elever med samisk som førstespråk handler om å overføre avkodingsferdigheter fra førstespråket, og går fra å kunne lese ord, setninger og korte tekster til å kunne lese, tolke og reflektere over mer komplekse tekster, i ulike sjangre og for ulike formål.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i norsk for elever med samisk som førstespråk er å kunne finne, vurdere og bruke digitale kilder i arbeid med tekst. Det innebærer å bruke digitale ressurser kreativt for å skape sammensatte tekster og å utvikle kritisk og etisk bevissthet om det å framstille seg selv og andre digitalt. Utviklingen av digitale ferdigheter i norsk for elever med samisk som førstespråk går fra å lage enkle sammensatte tekster til å planlegge, utvikle og redigere sammensatte tekster basert på kunnskap om hvordan de forskjellige uttrykksformene virker sammen. Utviklingen innebærer også å vise en stadig større grad av selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale kilder.