Norsk for språklige minoriteter FOV (NOR11‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 3
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke ulike strategier for å videreutvikle språkferdigheter
- snakke norsk med en stort sett funksjonell uttale
- samtale om og bruke egen flerspråklighet som en ressurs i læring av fag og språk
- bruke noen grunnleggende regler for rettskriving, tegnsetting og grammatiske strukturer, og uttrykke seg skriftlig med variasjon i ordforråd og strukturer
- velge ut og bruke hensiktsmessige digitale ressurser som støtte i kommunikasjon og læringsarbeid
- lytte til og følge opp innspill fra andre og begrunne egne standpunkt i samtaler
- presentere seg selv og sin egen kompetanse muntlig og skriftlig, og svare på spørsmål som er aktuelle i forbindelse med jobbintervjuer
- finne informasjon og samtale om ulike utdanninger og yrker basert på egne interesser og muligheter
- gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i ulike tekster og begrunne egne synspunkter muntlig og skriftlig
- lese egnede saktekster og skjønnlitterære tekster, og samtale om innhold, tema og noen språklige og litterære virkemidler
- forstå, formidle og samtale om norskfaglige og tverrfaglige temaer og bruke noe fagspråk
- planlegge, strukturere og skrive enkle tekster i ulike sjangre
- utforske samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer
- reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
- samtale om samisk språk og kultur i fortid og nåtid
- reflektere over hvordan man framstiller seg selv og andre i digitale medier
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter på modul 3 når de leser, skriver og samtaler om ulike faglige temaer, og når de presenterer egen kompetanse og reflekterer over egne interesser, utdanningsmuligheter og yrkesmuligheter. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker ulike strategier og egnede digitale ressurser for å videreutvikle språkferdigheter og støtte kommunikasjonen og læringsarbeidet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom dialog og tilbakemeldinger for å gjøre opplæringen relevant for deltakerne, og gjennom å anerkjenne, synliggjøre og aktivt bruke deltakernes ressurser og kompetanse. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i faget norsk for språklige minoriteter. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.