Norsk for språklige minoriteter FOV (NOR11‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 4
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke hensiktsmessige strategier for å videreutvikle muntlige og skriftlige språkferdigheter
- snakke norsk med en funksjonell uttale
- bruke egen flerspråklighet som en ressurs i læring av fag og språk
- vurdere og bruke ulike digitale ressurser kritisk i kommunikasjon og læringsarbeid
- uttrykke seg muntlig på en forståelig måte i samhandlingssituasjoner, med et bredt ordforråd og ordvalg som passer i sammenhengen
- delta aktivt i faglige diskusjoner med begrunnede meninger og relevante argumenter
- trekke ut relevant informasjon fra, oppsummere hovedinnholdet i og reflektere over ulike tekster muntlig og skriftlig
- forstå, formidle og samtale om norskfaglige og tverrfaglige temaer med relevant fagspråk
- lese egnede saktekster og skjønnlitterære tekster på bokmål og nynorsk, og reflektere over innhold og tema ut fra egne erfaringer og referanserammer
- gjenkjenne språklige virkemidler i egnede tekster og utforske bruken av språklige virkemidler i egne tekster
- reflektere kritisk over teksters formål, innhold, påvirkningskraft og troverdighet
- søke etter relevant informasjon og vurdere informasjonen kritisk
- bruke grunnleggende regler for rettskriving, tegnsetting og grammatiske strukturer og uttrykke seg skriftlig med variasjon i ordforråd og strukturer
- skrive for å informere, fortelle og argumentere i ulike sjangre, tilpasset formål og mottakere
- sammenstille informasjon fra ulike tekster, markere sitater og vise til kilder på en etterprøvbar måte
- samtale om hvordan holdninger og verdier kommer til uttrykk i ulike tekster fra ulike tider og ulike kulturer
- reflektere over flerspråklighet, språklig variasjon og mangfold i Norge og hvordan det norske språket har endret seg over tid
- reflektere over egne ønsker for og muligheter i utdanning og yrkeslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter på modul 4 når de informerer, forteller og argumenterer muntlig og skriftlig, og når de reflekterer kritisk over teksters formål og innhold. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker hensiktsmessige strategier og ulike digitale ressurser for å videreutvikle språkferdigheter og støtte kommunikasjonen og læringsarbeidet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom dialog og tilbakemeldinger for å gjøre opplæringen relevant for deltakerne, og gjennom å anerkjenne, synliggjøre og aktivt bruke deltakernes ressurser og kompetanse. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i faget norsk for språklige minoriteter. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har etter opplæring i modul 4 i norsk for språklige minoriteter. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakerne får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk muntlig basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har kommunisert faglig innhold muntlig. Læreren skal sette karakterer i norsk skriftlig basert på kompetansen deltakeren har vist i et utvalg tekster i ulike sjangre og for ulike formål.