Norsk for språklige minoriteter FOV (NOR11‑01)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter modul 4

  • bruke hensiktsmessige strategier for å videreutvikle muntlige og skriftlige språkferdigheter
  • snakke norsk med en funksjonell uttale
  • bruke egen flerspråklighet som en ressurs i læring av fag og språk
  • vurdere og bruke ulike digitale ressurser kritisk i kommunikasjon og læringsarbeid
  • uttrykke seg muntlig på en forståelig måte i samhandlingssituasjoner, med et bredt ordforråd og ordvalg som passer i sammenhengen
  • delta aktivt i faglige diskusjoner med begrunnede meninger og relevante argumenter
  • trekke ut relevant informasjon fra, oppsummere hovedinnholdet i og reflektere over ulike tekster muntlig og skriftlig
  • forstå, formidle og samtale om norskfaglige og tverrfaglige temaer med relevant fagspråk
  • lese egnede saktekster og skjønnlitterære tekster på bokmål og nynorsk, og reflektere over innhold og tema ut fra egne erfaringer og referanserammer
  • gjenkjenne språklige virkemidler i egnede tekster og utforske bruken av språklige virkemidler i egne tekster
  • reflektere kritisk over teksters formål, innhold, påvirkningskraft og troverdighet
  • søke etter relevant informasjon og vurdere informasjonen kritisk
  • bruke grunnleggende regler for rettskriving, tegnsetting og grammatiske strukturer og uttrykke seg skriftlig med variasjon i ordforråd og strukturer
  • skrive for å informere, fortelle og argumentere i ulike sjangre, tilpasset formål og mottakere
  • sammenstille informasjon fra ulike tekster, markere sitater og vise til kilder på en etterprøvbar måte
  • samtale om hvordan holdninger og verdier kommer til uttrykk i ulike tekster fra ulike tider og ulike kulturer
  • reflektere over flerspråklighet, språklig variasjon og mangfold i Norge og hvordan det norske språket har endret seg over tid
  • reflektere over egne ønsker for og muligheter i utdanning og yrkeslivet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering