Vg3 profileringsdesignfaget (PFD03‑02)
Fagets relevans og sentrale verdier
Vg3 profileringsdesignfaget handler om å produsere profileringsmateriell ut fra ulike bestillinger. Gjennom faglig arbeid med å utforme skilt, profileringsløsninger og tekniske produksjons- og monteringsmetoder utvikler lærlingene digitale og praktiske ferdigheter og rustes til å møte kunders ulike behov og bestillinger. Faget handler også om å utvikle yrkesutøvere som kan møte kundenes og samfunnets behov for visuelle kommunikasjonsløsninger og universell utforming i det offentlige rom.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg3 profileringsdesignfaget skal bidra til å utvikle den enkeltes identitet som profileringsdesigner. Lærlingene utvikler kritisk tenkning gjennom å arbeide med praktiske profileringsoppgaver der valg og utførelse har betydning for prosessen og resultatet. Faget fremmer etisk bevissthet gjennom refleksjon over hvordan profileringsprodukter og -metoder påvirker miljø og sosiale forhold. Lærlingene utvikler skaperglede og engasjement når de erfarer hvordan deres fagkompetanse møter etiske problemstillinger, og når de viser toleranse gjennom kundebehandling og i møte med kulturelt mangfold, forbrukermønstre og kundenes behov. Faget skal også bidra til å gi lærlingene kunnskap om arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og om betydningen av trepartssamarbeidet, der arbeidsgiveren, arbeidstakeren og myndighetene jobber sammen for å utvikle et bedre arbeidsliv.