Vg3 profileringsdesignfaget (PFD03‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg3 profileringsdesignfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder, samarbeidspartnere og leverandører. Videre innebærer det å lytte til og gi respons i spontan og forberedt samtale. Lærlingen utvikler muntlige ferdigheter gjennom å reflektere over, drøfte og presentere mulige valg og løsninger for design og produkt tilpasset mottaker og formål.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg3 profileringsdesignfaget innebærer å bruke fagspråk og å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer å lage arbeidsbeskrivelser og dokumentere arbeidsprosesser gjennom tekst og visualiseringer. Det handler videre om rettskriving og nøyaktig korrektur i skilt- og kommunikasjonsløsninger.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg3 profileringsdesignfaget innebærer å finne og vurdere informasjon i faglitteratur, ulike tekster, arbeidsbeskrivelser, tegninger, bilder og illustrasjoner. Det innebærer også å sammenligne, tolke informasjon og trekke faglige slutninger ut fra kjent og ukjent fagstoff. Videre innebærer det å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg3 profileringsdesignfaget innebærer å hente ut, beskrive og tolke informasjon fra et tallmateriale. Det innebærer å gjøre oppmålinger og beregne materialforbruk. Det innebærer også å gjøre økonomiske beregninger i forbindelse med tidsbruk og pristilbud. Videre handler det om å beregne og vurdere størrelser og proporsjoner.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg3 profileringsdesignfaget innebærer å bruke digitale ressurser til å designe og framstille produkter og løsninger. Videre innebærer det å bruke digitale ressurser til å søke etter og innhente informasjon og å kommunisere og presentere eget arbeid. Digitale ferdigheter innebærer også å vurdere, bearbeide og sammenstille informasjon, være kildekritisk og vise til kilder.