Vg3 reindriftsfaget (REI03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere ulike arbeidsoppgaver med enkeltrein og reinflokk selvstendig og i samråd med andre
- vurdere og bruke hensiktsmessige arbeidsmåter ut fra drifts- og beiteforholdene og atferden til enkeltrein og reinflokk
- forberede forsyninger, utstyr og bekledning til ulike arbeidsoppgaver, bruke og vedlikeholde og forvalte driftsutstyr, tekniske hjelpemidler og anlegg
- identifisere og beskrive egne rein og andres rein i siidaen/sijddaen/sïjte på grunnlag av øremerke, kjønn, alder, tilstand og utseende
- beskrive tradisjonell merking og gjennomføre merking av egne eller siida-/sijdda-/sïjteandelens rein
- identifisere avvik av tilstand og adferd hos enkeltdyr og iverksette hensiktsmessige tiltak i tråd med gjeldende regelverk
- kommunisere med andre reindriftsutøvere om driftsforhold, beiteforhold, terreng, vær og klimatiske variasjoner og tilpasse arbeidet i siidaen/sijddaen/sïjte etter det
- kommunisere med andre og samarbeide om å samle inn og drive rein inn i arbeidsgjerde, gjennomføre fellesoppgaver og bringe flokken tilbake til valgt beiteområde
- foreta utvelgelse av slakte- og livdyr og begrunne utvelgelsen ut i fra tradisjonell kunnskap, flokkstruktur og produksjonsmål
- avlive rein etter gjeldende regelverk og utføre slakting i tråd med gjeldende hygieneprinsipper
- ivareta og videreforedle råstoffer fra rein til duodji og tradisjonell mat og vurdere muligheter til nye produkter og tjenester.
- bruke hund og lederein på en hensiktsmessig måte i drifta og reflektere over nytten av dette
- bruke erfaringsbasert kunnskap og nye metoder til å lese terreng og spor, og tolke bevegelse og lyd i naturen for å ferdes sikkert under ulike vær-, terreng- og føreforhold
- gjøre rede for hvilke betydning klimaendringene har og drøfte hvilke konsekvenser de har for reindriften på langsikt
- vurdere flokkstørrelse i ulike typer terreng og årstider og tilpasse til arbeidssituasjoner
- gjøre rede for transport av rein etter gjeldende regler
- lese og tolke spor av reinens bevegelse og beiting og vurdere risiko for sammenblanding, og rapportere mulig sammenblanding og sette igang forebyggende tiltak i samråd med andre reingjetere
- gjøre rede for og dokumentere tilstedeværelse av rovdyr ut fra observasjoner, sporing og undersøkelse av kadavre og etter tradisjonell kunnskap og rapportere til gjeldende myndighet og vurdere og gjennomføre ulike forebyggende tiltak mot rovdyr
- reflektere over ulike interessekonflikter rundt reindriften og hvilken betydning reindrift har i samfunnet
- vurdere risiko og evaluere behov for å sette i gang forebyggende tiltak og ivareta helse, miljø og sikkerhet
- gjøre rede for og gjennomføre grunnleggende livredning og førstehjelp
- vurdere i samråd med andre hvordan egne og siidaens handlinger og valg har konsekvenser for bærekraftig naturmiljø, produktivitet, kvalitet og økonomi
- arbeide etter gjeldende regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i Vg3 reindriftsfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget. Instruktøren skal legge til rette for lærling medvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver.
Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i Vg3 reindriftsfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget