Romteknologi (ROM03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere oppgaver i romteknologi og satellitteknikk i samarbeid med andre i henhold til gjeldende regelverk, og begrunne de valgene som er gjort
- utføre arbeid i romteknologi og satellitteknikk nøyaktig, effektivt og estetisk i henhold til gjeldende regelverk, standarder, veiledninger, teknisk dokumentasjon og aktuelle kvalitetssikrings- og internkontrollsystemer, og vurdere kvaliteten på eget arbeid
- gjøre rede for milepæler innenfor romfartshistorien
- utføre belastningstester og gjøre rede for satellitters rommiljø og krefter og påvirkninger som de utsettes for under oppskyting
- beregne satellittbaner og gjøre rede for ulike romtransportsystemer, og beskrive ulike oppdrag og nyttelaster en satellitt kan ha
- vurdere risiko og strategier for håndtering av romsøppel og menneskelig påvirkning i verdensrommet
- innhente og bruke informasjon og gjøre rede for forskningsprogrammer for den tekniske og vitenskapelige utforskningen av verdensrommet
- innhente og bruke informasjon fra internasjonale romteknologisentre, velge en problemstilling innenfor romteknologi og presentere resultater med engelsk som kommunikasjonsspråk
- beskrive norsk romforskning, romrelatert industri og deltakelse i internasjonale prosjekter
- gjøre rede for hvilke effekter vektløshet har på mennesker, tiltak for å motvirke effekter og hvordan man kan utnytte vektløshet i framstilling av nye produkter
- orientere en treningssatellitt ved hjelp av magnetfelt og gyroskop og forklare hvordan forskjellige typer orienteringskontroll fungerer
- opprette kommunikasjon mellom treningssatellitt og kontrollstasjon, styre antenner, kontrollere status for spenninger, strømmer og temperatur og forklare virkemåten til treningssatellitten og kontrollstasjonen
- beskrive ulike typer energiforsyning og temperaturkontroll for plattformer i rommet
- beskrive kommunikasjonssatellitters dekningsområde for formidling av ulike typer informasjon mellom to eller flere steder på jorden
- anvende GNSS-systemer til posisjonering og satellittelefon for kommunikasjon, og gjøre rede for satellittnavigasjon og rombasert internett
- opprette kontakt med en satellitt i lav jordbane i tillatte frekvensbånd, motta data, sende kommandoer, kontrollere resultatet og forklare hvordan en bakkestasjon fungerer
- måle avstand og hastighet for en satellitt i lav jordbane ved hjelp av signalstyrke og dopplerforskyvning og vurdere resultatet
- utforske laserteknologi for overføring av lyd og bilde og forklare prinsippet for overføring av lyd og bilde med laserteknologi
- utforske LIDAR til å måle avstand, hastighet eller temperatur og forklare prinsippet bak LIDAR
- konfigurere og bruke kunstig intelligens for roboter og droner, og forklare hvordan roboter kan brukes i oppdrag innenfor romteknologi
- bruke teleskop til astronomiske observasjoner og gjøre rede for bakke- og rombaserte observatorier
- bruke fagspråk og delta i faglige diskusjoner nasjonalt og internasjonalt
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
- reflektere over demokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
- dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget romteknologi og satellitteknikk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i romteknologi og satellitteknikk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i romteknologi ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i romteknologi og satellitteknikk basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid.