Romteknologi (ROM03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsoppdrag i telemetri i samarbeid med andre i henhold til gjeldende regelverk, og begrunne de valgene som er gjort
- utføre arbeid i telemetri nøyaktig, effektivt og estetisk i henhold til gjeldende regelverk, standarder, veiledninger, teknisk dokumentasjon og aktuelle kvalitetssikrings- og internkontrollsystemer, og vurdere kvaliteten på eget arbeid
- sette opp og funksjonsteste en telemetristasjon og forklare oppbygning og virkemåte på blokknivå
- kople opp og funksjonsteste og sette i drift sendere og mottakere for generell telemetri og beskrive oppbygging og virkemåte
- utforske telemetri, sporing og styring (TT&C) for ulike romplattformer
- forklare dopplerskift og fasemetermåling i tilknytning til telemetri fra raketter
- gjøre rede for hvilke fenomener som påvirker signalkvaliteten i en datalink mellom bakke- og romsegment, plassere disse i et linkbudsjett og gjøre rede for informasjonsbegrepet, støy og Shannons teori
- bygge, tilpasse og programmere dekodersystemer og telemetrinyttelast med sensorer, analysere, bearbeide og presentere mottatte telemetridata fra en reell rakettoppskyting og sammenligne disse dataene med data fra en simulert oppskyting
- beskrive virkemåten til og oppbygging av ulike antennetyper til bruk i romsegmentet og for telemetrioverføring og gjøre rede for begrensninger og muligheter ved ulike antennetyper
- beregne banen til en rakett med utgangspunkt i målinger gjort i telemetristasjon
- følge sikkerhetsrutiner under rakettoppskytinger og for arbeid på telemetri- og mikrobølgeinstallasjoner
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget telemetri når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i telemetri. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i telemetri ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i telemetri basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid.