Vg3 skogfaget (SKF03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere klimatilpasset skogsdrift etter gjeldende miljøstandarder, avtaler og regelverk
- bruke digitale ressurser og informasjon fra skogsmaskiner, skogbruksplaner, navigasjonsutstyr og andre kilder i planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av arbeidsoppgaver
- vurdere risiko og arbeide under ulike naturgitte forhold, og i nærheten av privat og offentlig infrastruktur
- bruke bedriftens internkontrollsystem og påvise, rapportere og dokumentere avvik
- utføre arbeidsoppgaver i skog på en ergonomisk riktig måte, etter gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- bruke skogsmaskiner og utstyr tilpasset arbeidsoppgaven etter gjeldende regelverk
- planlegge hogstform for etablering av ny skog, velge foryngelsesmetode og legge til rette for foryngelse
- bruke gjeldende målereglement og dimensjonskrav og gjøre rede for hvordan en apteringsinstruksjon fungerer, for å oppnå optimal virkesutnytting
- kontrollere, kalibrere og justere innstillinger av produksjonsutstyr
- vedlikeholde skogsmaskiner, identifisere feil, bestille og bytte ut komponenter
- kalkulere driftspris og utføre driftsoppfølging for å vurdere lønnsomhet av skogsdrift
- vurdere risiko for og iverksette tiltak for å forebygge sporskader
- vurdere skogbrannfare og iverksette tiltak som reduserer skogbrannrisikoen i skogsdrift, og iverksette slokking og varsling ved brann
- bruke og vedlikeholde motorsag og ryddesag, og vurdere behov for og utføre ungskogpleie og forhåndsrydding
- reflektere over hvordan arbeidet påvirker økosystemet i skogen, vurdere hvordan man kan begrense negativ påvirkning på skogen, miljøet og klimaet og iverksette tiltak
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 skogfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 skogfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.