Vg3 skogfaget (SKF03‑03)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Å uttrykke seg muntlig i vg3 skogfaget innebærer å bruke fagspråk i drøfting og refleksjon over faglige emner, å diskutere og begrunne faglige valg og løsninger og å kommunisere for å ivareta helse, miljø og sikkerhet i arbeidet. Det innebærer også å lytte, kommunisere og samarbeide med kolleger, andre yrkesutøvere, rettighetshavere og interessegrupper i forbindelse med arbeid i skog.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg3 skogfaget innebærer å bruke fagspråk for å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer også å planlegge, rapportere, dokumentere og evaluere arbeid i henhold til gjeldende krav og helse, miljø og sikkerhet. Det innebærer videre å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger og å bruke kilder i kommunikasjon og informasjonsutveksling på en kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg3 skogfaget innebærer å bruke og forstå arbeidsbeskrivelser, regelverk, bransjestandarder og fagrelatert informasjon. Det innebærer også å finne og vurdere informasjon for å tilegne seg fagkunnskap gjennom ulike medier.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg3 skogfaget innebærer å utføre ulike målinger og beregninger. Det innebærer å kalkulere driftspriser, sette mål og evaluere arbeid knyttet til økonomisk planlegging og drift. Å kunne regne innebærer også å tolke informasjon fra tallmateriale i tabeller, statistikk og grafiske framstillinger, og å forstå og vurdere prislister for å oppnå optimal virkesutnytting.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg3 skogfaget innebærer å bruke digitale ressurser under planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og evaluering av arbeid i skogen. Det innebærer også å håndtere digital informasjon mellom datasystemer og å kontrollere og kalibrere produksjonsutstyr. Videre innebærer digitale ferdigheter å samle inn nødvendige data og oppdatert kompetanse fra digitale ressurser og faglitteratur på en kildekritisk måte. Det innebærer også å utvikle etisk bevissthet og å vise digital dømmekraft.