Vg3 service- og administrasjonsfaget (SOA03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- presentere virksomhetens kjerneoppgaver, organisering, strategier og mål
- planlegge og koordinere ulike markedsførings- og profileringsaktiviteter
- gjøre rede for og bruke virksomhetens interne og eksterne kommunikasjonskanaler
- bruke virksomhetens systemer og programvare og veilede andre i å bruke dem
- utarbeide dokumenter og informasjonsmateriell i tråd med virksomhetens grafiske profil
- gjøre rede for regelverk som gjelder personvern, og følge virksomhetens rutiner for å samle inn, behandle og lagre informasjon
- reflektere over etiske dilemmaer knyttet til personvern og behov for åpenhet
- innhente, bearbeide og presentere relevant informasjon for beslutningstakere i virksomheten
- innhente tilbud og handle varer og tjenester etter gjeldende regelverk, rutiner og miljøkrav i virksomheten
- utføre oppgaver som har med budsjett og økonomi å gjøre, og drøfte sammenhenger mellom budsjett, regnskap og økonomiske nøkkeltall
- gjøre rede for og utføre administrative oppgaver knyttet til personalarbeid
- planlegge og gjennomføre møter og arrangementer, og vurdere hvordan kostnader og miljø- og klimahensyn skal vektlegges i prosessen
- forstå og gjøre rede for hvordan kulturforskjeller kan påvirke ulike arbeidssituasjoner, og ta hensyn til dette i møte med kolleger, kunder og brukere
- tilpasse kommunikasjonen og utøvelsen av servicerollen i ulike arbeidssituasjoner
- drøfte hvordan medbestemmelse organiseres og praktiseres i virksomheten, og presentere oppgaver knyttet til organiseringen og praktiseringen av medbestemmelse
- vurdere og foreslå tiltak som kan bedre og effektivisere administrative arbeidsoppgaver i virksomheten
- gjøre rede for og følge lov- og regelverk og interne rutiner i ulike arbeidssituasjoner
- reflektere over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsfellesskap
- reflektere over etiske retningslinjer og verdier i virksomheten og arbeide i tråd med disse
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren
- gjøre rede for ulike område innenfor helse, miljø og sikkerhet og for hvordan tiltak og organisering i virksomheten, og egen medvirkning, påvirker arbeidsmiljøet
- gjennomføre arbeidsoppgaver på en ergonomisk tilpasset måte
- gjøre rede for virksomhetens beredskapsplaner og for egen rolle i konflikt- og nødssituasjoner
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 service- og administrasjonsfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 service- og administrasjonsfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.