Samfunnsøkonomi (SOK01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter samfunnsøkonomi 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- velge og bruke kilder, økonomiske teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger
- gjøre rede for ulike markedsformer og bruke disse til å analysere ulike markeder
- bruke realligningen til å analysere sammenhengen mellom tilgang på og bruk av varer og tjenester i en økonomi
- beskrive hovedtrekkene i privat og offentlig sektor i Norge og drøfte muligheter og utfordringer for næringsliv og offentlig sektor i årene framover
- drøfte årsaker til økonomisk vekst og reflektere over bruttonasjonalproduktet som mål for verdiskaping
- reflektere over ulike sysselsettingstiltak og drøfte hvordan tiltakene kan påvirke ulike typer arbeidsledighet
- gjøre rede for hvordan prisstigning måles, og drøfte årsaker til og konsekvenser av prisstigning
- gjøre rede for formålet med pengepolitikk og finanspolitikk og hvordan politikken påvirker økonomien
- vurdere finansmarkedenes muligheter og utfordringer for utviklingen av samfunnsøkonomien
- utforske og reflektere over hva som påvirker lønnsforskjeller, inntektsfordeling og økonomisk ulikhet, og hvordan myndighetene kan påvirke dette
- reflektere over sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøutfordringer, og hva som skal til for å oppnå bærekraftig vekst og utvikling
- analysere hva som påvirker valutakursene, og drøfte konsekvenser av endringer i valutakursen
- gjøre rede for årsaker til internasjonal handel og drøfte muligheter og utfordringer knyttet til økonomisk globalisering
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i samfunnsøkonomi 1. Elevene viser og utvikler kompetanse når de setter seg inn i og bruker økonomisk teori og modeller i arbeid med samfunnsøkonomiske emner og problemstillinger, og dagsaktuelle spørsmål. Det innebærer at elevene viser og utvikler kompetanse når de bruker samfunnsøkonomisk metode og analyse til å få innsikt i og forståelse av ressursbruk, fordeling, makroøkonomi og økonomisk politikk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte muntlige, skriftlige og digitale måter å tilegne seg og vise kompetanse, og ved å la elevene utforske og finne svar på faglige spørsmål og problemstillinger. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i samfunnsøkonomi 1.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter samfunnsøkonomi 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samfunnsøkonomi 1 basert på kompetansen eleven har vist ved bruk av og innsikt i samfunnsøkonomisk metode og analyse, og forståelse av ressursbruk, fordeling, makroøkonomi og økonomisk politikk.