Vg2 søm og tekstilhåndverk (STH02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter design og produktutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre og dokumentere en design- og produktutviklingsprosess
- utarbeide og videreutvikle skisser og arbeidstegninger manuelt og digitalt
- velge og bruke ulike teknikker, farger og materialer i designprosessen ut fra produktets form, funksjon og kvalitet
- designe og utvikle produkter i skinn, tekstil og andre relevante materialer ut fra form og funksjon
- gjøre rede for hvordan valg av design og materialer innenfor skinn og tekstil kan sikre en bærekraftig tekstilproduksjon
- bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder og samarbeidspartnere i dokumentasjon og presentasjon
- bruke kildehenvisning og vurdere kildebruk i eget arbeid med tanke på opphavsrettigheter og personvernhensyn
- gjøre rede for hvordan tekstile håndverkstradisjoner lokalt og nasjonalt viderefører tradisjoner og bruke kunnskap om dette i eget arbeid
- hente inspirasjon fra trender og produkter fra tidligere epoker i eget arbeid og reflektere over dilemmaer som oppstår i møtet mellom tradisjon og nyskaping
- gjøre rede for hvordan gjenbruk, avfallshåndtering og valg av materialer kan bidra til en bærekraftig produksjon
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget design og produktutvikling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget design og produktutvikling. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget design og produktutvikling ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget design og produktutvikling basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.