Vg2 søm og tekstilhåndverk (STH02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produksjon og materialer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser
- bruke arbeidstegninger og arbeidsplaner som en del av produksjonsprosessen
- ta aktuelle mål og utarbeide og tilpasse mønstre og maler
- bruke grunnleggende sømfaglige håndverksteknikker og relevante maskiner, verktøy og digitale ressurser i utforming av skinn og tekstilprodukter
- utforske, velge og bruke materialer, håndsøm, maskinsøm og andre relevante sammenføyningsteknikker ut fra produktenes form og funksjon
- planlegge og gjennomføre vedlikehold, reparasjon og redesign av søm- og tekstilprodukter
- gjøre rede for ulike materialers egenskaper og bruksområder og vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid
- gjøre rede for hvordan valg av materialer, teknikker og maskiner kan sikre en etisk og bærekraftig produksjon
- bruke og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- utvikle og følge rutiner for orden i verksted og på egen arbeidsplass i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- beregne tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget produksjon og materialer når de bruker kunnskaper ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget produksjon og materialer. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget produksjon og materialer ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget produksjon og materialer basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.