Taksidermistfaget (TKS03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- bruke økologi, artskunnskap og annen relevant informasjon i planlegging av monteringsarbeidet
- artsbestemme fugler og dyr fra norsk fauna
- gjøre rede for og drøfte en arts leveområde og bruke denne kunnskapen i arbeidet med å gjenskape en riktig biotop
- bruke digitale ressurser til skisser og måltaking i gjengivelse av biologisk materiale
- finne og vurdere informasjon om faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- vurdere og bruke ulike flå- og skinnbehandlingsteknikker
- konservere biologisk materiale og ta prøver til forskning
- gjøre rede for de mest utbredte skadeinsektene og gjennomføre forebyggende tiltak
- gjennomføre konserveringsarbeid og monteringsarbeid i samsvar med egen arbeidsplan og ut fra gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- bruke verktøy og materialer i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- anvende anatomikunnskap i monteringsarbeid og tilvirking av modeller i ulike materialer
- drøfte og gjennomføre avstøpning og fargelegging
- planlegge, gjennomføre og analysere innsamling og konservering av plantemateriale til oppbygging av habitater og dioramaer
- samarbeide med andre faggrupper i planlegging og produksjon av utstillinger
- beregne råvarer og pris på produkter og tjenester
- utforske nye trender i faget og vurdere eget arbeid i lys av dem
- analysere og bruke egnede materialer og metoder i vedlikehold og restaurering av gammelt konservert materiale
- presentere egne produkter og tjenester
- utforske og gjøre rede for fagets håndverkshistorie og metoder og hva det betyr for dagens naturforståelse
- gjøre rede for og følge gjeldende norske og internasjonale lover og regelverk som regulerer utøvelsen av faget, og nasjonale og internasjonale forskrifter som regulerer handel med truede arter
- gjøre rede for og bruke gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i arbeidet og vurdere eget produkt, arbeid og arbeidsetikk med tanke på natur, miljø og samfunn
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i taksidermistfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i taksidermistfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.