vg2 Treteknikk (TRT02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter tegning og materialvalg
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske ulike trematerialer og velge og bruke materialer ut i fra ønsket sluttprodukt
- måle trefuktighet og gjøre rede for hvordan tørkeprosessen påvirker materialenes egenskaper
- bruke ulike limtyper og velge påføringsmetode etter gjeldende regler for helse miljø og sikkerhet
- vurdere treproduktets tilstand og vurdere hvordan ytre og indre miljø påvirker sluttresultat og produktets levetid
- drøfte sammenhenger mellom idé, design og produksjonsteknikk, og designe og produsere produkter
- tegne tredimensjonale modeller med dataassisterte tegne- og konstruksjonsprogrammer og produsere produktet ved hjelp av datastyrte maskiner
- velge materialer, bruke ulike sammensetningsmetoder for produkter ved å bruke material- og produksjonsstyringssystemer og vurdere hvilke faktorer som bidrar til kostnadseffektivitet
- drøfte skogens betydning som ressurs og råstoffkilde og reflektere over miljøkonsekvenser av hogst
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget tegning og materialvalg når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker et av eller begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget tegning og materialvalg. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget tegning og materialvalg ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget tegning og materialvalg basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.